Czy wiesz co to jest employer branding? Czy często spotykasz się z tym terminem w swoim środowisku pracy? Pewnie nie, bo to stosunkowo nowe zagadnienie, które zaczęło towarzyszyć współczesnemu biznesowi. Dodatkowo employer branding w Polsce jest dopiero w fazie rozwoju, a jego zaawansowane stadium dostrzegalne jest głównie w firmach zagranicznych.

Employer branding, narzędzia, które mu towarzyszą i specjaliści zajmujący się tym zagadnieniem są na razie dużą zagadką i niewiele mówią przeciętnemu pracownikowi. Poniższy tekst nieco przybliży Ci to zagadnienie i pozwoli dowiedzieć się jak employer branding i działania towarzyszące mu powinny być ważne w każdym współczesnym przedsiębiorstwie.

Czym jest employer branding – historia i cel powstania

Historia employer branding sięga drugiej połowy lat 90. XX wieku i powiązana jest z gwałtownym rozwojem nowoczesnego biznesu w tamtych czasach. Firmy zaczęły coraz bardziej zabiegać o specjalistów i rzetelnych pracowników, dlatego zaczęły przykładać większą wagę do tego jaki wizerunek kreują.

Employer branding powstał w celu ocieplania wizerunków pracodawców i zainteresowania najlepszych oferowanymi miejscami pracy. Według idei employer branding praca powinna być źródłem wyboru, a nie konieczności. Miejsce pracy powinno być atrakcyjne, a wręcz pożądane i stwarzać dobre warunki rozwoju.

Firmowy employer branding – co to oznacza dla pracownika?

Employer branding przykłady swojego istnienia przejawia w przyjaznych warunkach pracy, atrakcyjnych benefitach i dobrej atmosferze panującej w przedsiębiorstwie. Pracownicy dotknięci tym działaniem mają nie tylko przyjemne środowisko pracy, ale również warunki pozwalające na stałe podnoszenie kompetencji, a co za tym idzie- karierę. Ważne tutaj jest wsparcie przełożonego i system motywacyjny dostosowany do potrzeb pracowników.

Employer branding wewnętrzny czy zewnętrzny?

Jaka jest podstawowa cecha różnicująca employer branding wewnętrzny i employer branding zewnętrzny? Employer branding wewnętrzny skierowany jest do pracowników, którzy są już częścią przedsiębiorstwa. Organizacja szkoleń, akcji społecznych dla pracowników oraz szereg podobnych działań jest głównym przejawem tych działań. Co więcej firmy, które opanowały tę sztukę do perfekcji często organizują szkolenie employer branding dla kadry kierowniczej, co widocznie przekłada się na ich podejście do pracowników.

Narzędzia employer brading zewnętrznego wyglądają nieco inaczej. Duży nacisk kładziony jest reklamę i wszystko co mogłoby zachęcić nowych pracowników do podjęcia pracy. Może to się objawiać w udziale przedsiębiorstw w targach pracy bądź formułowaniu ciekawych ofert pracy w odpowiednim miejscu.

Strategia employer branding i wyzwania dla employer branding menedżera

Istota i strategia employer branding nie jest zbyt skomplikowana. To po prostu zestaw działań, pokazujący firmę w jak najlepszym świetle. Employer branding manager musi być trochę marketingowcem, który znajdzie odpowiedni sposób na zakorzenienie miejsca pracy w umysłach ludzi jako dobrego wyboru na rozwój kariery. Co więcej, agencja employer branding może być właśnie taką agencją marketingową pracującą w ramach wspomnianej idei.